یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۴۴:۴۷

ثبت ٤٥ هزار کیلومتر مربع لرزه نگاری سه بعدی در کشور
لرزه‌نگاری سه بعدی در ٨٥ میدان، ساختار و بلوک اکتشافی اجرا شد

باشگاه خبری فراساحل: شرکت ملی نفت ایران، عملیات لرزه نگاری سه بعدی را تاکنون در ٨٥ میدان، ساختار و بلوک اکتشافی و در گستره‌ای به وسعت ٤٥ هزار کیلومتر مربع در خشکی و دریا اجرایی کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، بررسی لرزه‌نگاری‏های سه ‏بعدی شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد، تمام عملیات‌های لرزه نگاری سه بعدی صورت گرفته در مناطق خشکی و دریا، طی ۲٠ سال گذشته در مساحتی بالغ بر ۴۵ هزار کیلومتر مربع انجام شده است که از آن میان، ۴۴ میدان خشکی در محدوده شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران و نفت و گاز اروندان، ٣٧ میدان و ساختار دریایی در خلیج فارس در محدوده شرکت‌های نفت فلات قاره و نفت و گاز پارس و چهار بلوک اکتشافی در دریای خزر محدوده شرکت نفت خزر واقع بوده‌اند.


اجرای لرزه نگاری سه بعدی در نیمی از میدان‌های کشور
عملیات لرزه نگاری سه بعدی هنوز در حدود نیمی از میدان‌های کشور اجرایی نشده است. معاونت منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، گزارش عملکرد لرزه نگاری‌های سه بعدی اجرا شده را در جلسه هیئت مدیره این شرکت ارائه داده است که بر مبنای آن، به واسطه لرزه نگاری‌های سه بعدی انجام شده تاکنون، اطلاعات بسیار ارزشمندی را از میدان‌ها جمع آوری شده است و نظر به اهمیت و کاربرد لرزه‌نگاری سه بعدی در شناخت دقیق‌تر مخازن هیدروکربوری، کشف تله‌های چینه‌ای و کاهش عدم قطعیت در حفاری‌ چاه‌های نفتی و گازی، این اطلاعات می تواند علاوه بر شناسایی دقیق‏ تر ساختمان میدان‌ها و کشف افق‌های جدید مخزنی در میدان‌های قدیمی، در یافتن میدان‌های جدید نیز تاثیرگذار باشد.


تشریح وضع لرزه نگاری سه بعدی در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران
گزارش مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران بر نقش بسزای لرزه نگاری سه بعدی در مطالعات و شناخت بهتر ویژگی‏های مخزنی مخازن هیدروکربوری تاکید دارد و در آن، وضع لرزه‏ نگاری در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران از جهت حجم عملیات، پردازش، تعبیر و تفسیر داده‌های لرزه‏ نگاری سه بعدی میدان‌ها، کیفیت داده‌ها و سپس چگونگی استفاده از نتایج این اطلاعات در مطالعات مخزنی مورد بررسی و اشاره قرار گرفته است.


در این گزارش، وضع پیمانکاران داخلی و خارجی و ضریب موفقیت پیمانکاران داخلی نیز در زمینه لرزه‌نگاری سه بعدی به صورت اجمالی بررسی شده است تا بتوان با توجه به برخی چالش‌ها، راهکاری مناسب جهت برنامه‌‏ریزی‌های آینده بخش لرزه ‏نگاری سه بعدی ارائه کرد. در این گزارش که در جلسه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه شد، تاکیده شده است: با عنایت به تاثیر قابل توجه اطلاعات لرزه‌ای در کاهش هزینه‌های عملیاتی توسعه و تولید، به خصوص تعیین موقعیت بهینه چاه‌ها و همچنین اجرای طرح‌های ازدیاد برداشت از میدان‌ها، برداشت‌های لرزه‏ نگاری سه‌بعدی و اطلاعات تکمیلی مربوطه در اولویت فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.



  کد خبر : 1671
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :